March 2014

WWF EARTH HOUR


image earthhour2014

Lördag den 29 mars deltog hundratals miljoner människor i 162 länder i världens största miljömanifestation. Att släcka lamporna under Earth Hour är en politisk symbolhandling som skickar en viktig signal till makthavarna om att ta klimatförändringarna på allvar. Clavius deltog för femte året i rad och stödjer också WWF aktivt i deras fortsatta arbete med naturen, djuren och miljön.

ACTIONLUNCH MED LÄSKIGA INSLAG


image actionlunch

Den kommande filmsäsongen är speciellt välfylld med olika spännande äventyr och gastkramande action! De svenska representanterna och distributörerna för Twentieth Century Fox samlade specialinbjudna gäster från branschen på biograf Grand under fredagen och bjöd på en fullmatad ’actionlunch’, där bl.a. de två kommande titlarna GODZILLA och EDGE OF TOMORROW med Tom Cruise presenterades. Clavius var på plats med bearbetat filmkampanjmaterial och gav tillställningen en touch av filmmagi…

RATOS LYFTER FRAM SF BIO


image ncg

Ratos är ett börsnoterat private equity-konglomerat. Affärsidén är att skapa högsta möjliga avkastning genom ett professionellt, aktivt och ansvarsfullt utövande av ägarrollen i ett antal utvalda företag och investeringssituationer. Mervärden skapas i samband med förvärv, utveckling och försäljning av företag. Ett av dessa är senaste förvärv är Nordic Cinema Group, där bl.a. SF Bio ingår. Nordic Cinema Group är Nordens största biografkoncern med 66 helägda biografer med 444 salonger och cirka 65 000 platser i sex länder – Sverige, Finland, Norge, Estland, Lettland och Litauen. Under onsdagskvällen samlades huvudägarna och representanter för konglomeratet på Berns Salonger för att närmare stifta bekantskap med de olika affärsområdena. Clavius var på plats för att ge SF Bio en touch av filmmagi och biografatmosfär!

RIO PÅ BIO INTERAKTIVT


image riokinect

I vårt dagliga arbete med olika filmkampanjer ingår också ibland uppdraget att arbeta med lite nya och roliga presentationstekniker! Vi har under flertalet tillfällen under de sista åren bl.a testat olika former av interaktiv teknik där biobesökarna själva får delta och interagera med de olika filmkampanjerna. Spelversionerna är givetvis populärast och just nu exponerar vi ett relativt enkelt men effektfullt kinectspel på Filmstaden Sergel i Stockholm, i samarbete med de svenska representanterna för Twentieth Century Fox, för att marknadsföra filmuppföljaren RIO 2 på bio! Stor glädje utbröt ibland biobesökarna i biograffoajén under deras försök att följa de ’tropiska dansstegen’ på skärmen… Åk till Filmstaden Sergel och prova du med - spelet står på plats under en begränsad tid (fram till påskhelgen), men kommer säkert att återkomma i nya former i en snar framtid! Vi har nya idéer på gång...

BLOMSTERTIDER PÅ MEDIACOM


image mediacom2014

För fjärde året i rad fick Clavius äran att arrangera den stora internationella mediabyrån MediaComs personal- & kundfest i Stockholm och årets tema var ’blomstertid’! I de gamla industrilokalerna på Alströmmersgatan på Kungsholmen, som tidigare inhyste den berömda inredningsbutiken R.O.O.M., skapade Clavius ett hav av sprakande blomster, gnistrande sommarfärger och frodig grönska! Det bjöds på härlig underhållning med jazztouch och inslag av trolleri… De 300 gästerna verkade trivas stort och vi är glada över att ännu en gång ha fått ’spänna våra kreativa strängar’ och jobba med helheten; från minsta pyrande frö upp till storslagna susande träd! Mer bilder på dekoren inom kort.

FULLMÅNE GÖR LJUSARE TIDER


image fullmane_12

Årets tredje starkt lysande fullmåne brukar i folkmun kallas för Late Winter Moon, Lenten Moon, Worm Moon, Crow Moon, Crust Moon, Sugar Moon, Sap Moon, Chaste Moon och inte fullt så muntra Death Moon. För oss på Clavius är det dock mest en påminnelse om att vi ännu lagt oss en ’månmånad’ bakom oss med många utmanande men inspirerande projekt. Vi befinner oss just nu också i ett ganska stort flyttstök, som ännu pågår några veckor till - när nästa fullmåne lyser rund och klar skall allt vara på plats!

FINEST AWARD MED GULDKANT


image finestawards

För femte året i rad arrangerades Finest Awards, som är Sveriges största blogg- och nöjespris, och denna gång var festligheterna förlagda till Operaterrassen Årets huvudsponsor var Viaplay och galan sändes live på viaplay.se. Bland årets samarbetspartners fanns också Mercedes Benz, Bering, Jabra, Taxi020, Joe & the juice, Nutri-Nick, Frank Dandy, Pfeilring och Rica Hotels. För arrangemang stod Finest.se i samarbete med One37 och för valda delar av entré- och prisdekor stod Clavius, som dagen till ära nästan enbart jobbade i guldfärger!