March 2015

CLAVIUS PRISBELÖNT AV FILMPUBLICISTERNA


image prtuppen

Under tisdagskvällen hedrades Thomas Johnson (VD på Clavius) med ’PR-Tuppen’ av branschföreningen Filmpublicisterna i samband med en mycket trevlig prisceremoni på restaurang Coco & Carmen i Stockholm. Motiveringen löd: ’’Från karvade bokstäver i frigolit till baggar av guld. I papp, plast, trä och digitalt har dina kunskaper och färdigheter varit ovärdeliga för filmbranschen. Vid premiärer, filmdagar, galor och festivaler är din innovationskraft oslagbar. Även om du inte är den som kacklar högst, så är du för oss alla det självklara valet för Årets PR-Tupp.’’ Övriga pristagare denna minnesvärda kväll var dels skådespelarna ( utmärkelsen ’Årets Filmpar’ ) Moa Gammel (nu aktuell i TV-thrillern ’Jordskott’ ) och den välrenommerade Dramatenskådespelerskan (och nyligen Guldbaggebelönade) Anita Wall, samt skribenterna från DN Filmfredag Nicholas Wennö (redaktör) och Björn Wiman, som tillsammans får utmärkelsen ’Filmpennan’. Vi på Clavius är givetvis mycket stolta över uppmärksamheten och vårt pris och ser fram emot fortsatt kreativt arbete och många kommande utmaningar i (och även utanför) filmbranschen även i fortsättningen! Läs även mer HÄR!

LYCKAD JAZZKVÄLL PÅ CARNEGIE


image carnegie

När Carnegie ville bjuda sina kunder på något alldeles extra inviterade de en av världens mest framstående jazzmusiker, Duke Heitger från USA. Han spelade tillsammans med The Classic Jazz Quartet. Clavius fick uppdraget att, i ett konferensrum, skapa en miljö som förde tankarna till jazzens hemvist nummer ett - New Orleans. Gammaldags lyktor med gatuskyltar, magnoliaträd, och stora jazzinspirerade bilder förhöjde stämningen tillsammans med mängder av levande ljus. Gästerna bjöds på en härlig Cajun-inspirerad middag och oslagbara jazztoner från scenen. Se fler bilder HÄR!

MISSA INTE CLAVIUS PÅ FACEBOOK!


image facebook_2015

Antalet Facebookanvändare i världen har nu med god marginal överstigit med en miljard människor och det stannar inte där; snart är idén om Jorden som ett enda stort nätverk förverkligat och vi har fått gränslösa möjligheter att interagera med varandra på fler än ett sätt - överallt skapas och knyts nya kontakter och både privatpersoner och företag hittar snabbt nyttan med att kommunicera över internet. Bara i Sverige är det nu över 5 miljoner Facebookanvändare, vilket motsvarar 55% av befolkningen! Vi på Clavius har varit aktiva på sociala medier sedan flera år men har fr.o.m. i år satsat mer medvetet på en löpande nyhetsinformation just på Facebook, då vi märker att allt fler kollegor och bekanta håller ’ett öga’ på oss via dessa kanaler. Vi är givetvis stolta över den stora trafiken på vår sida och ser fram emot nya ’följare’ och bekantskaper via dessa sidor - välkommen in och läs mer (och glöm inte att ’gilla’ oss om ni tycker vi gör ett bra jobb - all support och uppmuntran är alltid en extra kick i vårt rolig arbete!). Direktlänk till vår FB-sida HÄR!

SLÄCK! LÖRDAGEN DEN 28 MARS 20:30


image earthhour_2015

Lördagen den 28 mars 2015 klockan 20.30–21.30 är det dags för Earth Hour! Det blir det nionde året som vi släcker lyset under världens största klimatmanifestation. Att släcka lamporna under WWFs Earth Hour är en politisk symbolhandling som skickar en viktig signal till makthavarna om att ta klimatförändringarna på allvar. Clavius deltar i detta evenemang för femte året i rad - häng på och visa att detta är något vi alla bryr oss om! Vill du veta mer så klicka på bilden ovan eller länken HÄR!

KONFERENSDEKOR FÖR SF BIO


image djuronaset

Då SF Bios tjänstemän skulle ha konferens i dagarna två på vackra Djurönäsets konferenshotell i skärgården önskades det lite extra biokänsla för att de skulle känna sig som hemma och Clavius reste därför ut till Värmdö med bilen full av röd eventdekor. Gästerna leddes in i konferenssalen på en röd matta kantad av galastolpar och på dörrarna hängde röda sammetsgardiner med stiliga tofsar. I salen möttes de av doften av härligt nypoppade popcorn och Clavius pyntade även scenen med röd matta och vackra ballongknippen. Vid konferenssalens fönster ställde vi tre ståtliga ballongpelare för att lyfta rummet ytterligare. Med ganska små och enkla medel kan man skapa stora förändringar i känslan för en lokal - att bygga teman kring ett varumärke är också en av våra specialiteter! Fler bilder från eventet finns HÄR!

KUNGSTRÄDGÅRDENS FINASTE HOTELL


image kungstradgarden

Tisdagen den 24 mars var det dags för invigning av Stockholms nyaste och kanske mest centralt belägna hotell - vackra Hotel Kungsträdgården - och besökarna möttes av magnifik inredning, mat och dryck i högsta klass! Gästerna gjorde entré på röda mattan såklart till fantastiska franska toner. En natt eller två på detta hotell kan inte bli annat än en magisk upplevelse! Vi tackar Petré för att vi fick göra en fin inramning av entrén. 

2015 ÅRS STÖRSTA FILMER ÄR NÄRA!


image filmkampanjer_2015

Clavius befinner sig just nu mitt uppe i förberedelserna av alla sommarens och höstens spännande och lovande filmkampanjer! Det kommer garanterat bli en repertoar fylld med både skratt, tårar, kalla kårar och en och annan fartfylld adrenalinkick samt många intressanta betraktelser. Vi följer med i utbudet och arbetar hårt med att få alla titlar att nå fram till sin publik... HÄR kan ni se ett axplock av de största och viktigaste titlarna som skall exponeras under kommande säsonger för 2015!

VI GER KÄNSLA OCH INNEHÅLL TILL MECCA


image ooh_mecca

Mediamecca är en oberoende mötesplats för annonsörer och mediehus, mätinstitut och reklam- och mediebyråer. De beskriver sig själva som Sveriges största och skönaste nätverk för mediebranschen, där besökarna kan inspirera och utmana varandra för att både utbyta erfarenheter och visitkort. I torsdags hölls årets OOH-Mecca där OOH står för Out Of Home-advertising och syftar till den marknadsföring som når konsumenter då de är utanför hemmet. Clavius medverkade för första gången som stolt produktionspartner och bidrog med röd matta till scen och catwalk, vi möblerade en frågehörna på scenen för föreläsare och moderatorn samt byggde tre olika fotoväggar för pressen.

Clavius ordnade även vackra vinnarbuketter till pristagarna då det i slutet av dagen vankades prisutdelning i form av Mecca Awards 2015. Clavius egna blomsterflicka delade glatt ut diplom och blommor till vinnarna av bland annat Årets Utomhusbolag 2015 och Årets Säljare 2015. Utöver detta byggde Clavius även Clear Channels specialdesignade monter med spegelgolv och plexihyllor som utmärkte sig lite extra i vimlet. Clavius gjorde allt från att presentera idéskissen för montern till att skapa delarna och montera dem på plats med våra duktiga montörer.
Vi vill tacka
Jocke Örnelid, VD Mediamecca, för förtroendet och ett gott samarbete.

Fler bilder från eventet kommer snart!

CLAVIUS ÅTERVÄNDER TILL 20-TALET


image mediacom20tal

En av Clavius specialiteter är att skapa ’scenförändringar’, dvs att vi dekorerar upp en lokal eller miljö till någonting helt annorlunda baserat på ett givet tema. Vi har genomfört många uppdrag genom åren, oftast i samband med olika galapremiärer eller företagsevent och privatfester. Eftersom vi har vårt ursprung i film- & biografbranschen är vi vana vid att arbeta med olika former av ’kulissbyggen’. Utöver rekvisita och dekormaterial arbetar vi också med ljus- & ljudteknik samt projiceringar och olika former av teknisk dokumentation - det kan vara alltifrån ’GreenScreen’-inspelningar till ’foto/selfie-automater’. Vi tillhandahåller och arrangerar även artistunderhållningar (t.ex. musikband, trollerikonstnärer, konferencierer) och olika former av catering. För reklam- & dekormaterial har vi också egen produktion, varför vi också kan erbjuda en bred samling kreativa lösningar tillsammans med hela eventprojektets utformning. Vi har som exempel under senaste månaderna skapat 20-talsmiljöer med tillhörande tema vid ett par företagsevent, och senast i torsdags fick vi möjligheten att fylla de tjusiga eventlokalerna på Metropol Palais i Stockholm med ArtDeco-miljö och ’förbudstids-atmosfär’ åt de ca. 300 deltagande gästerna. Musik, dekor, mat & dryck samt de små, små men ack så viktiga detaljerna för att göra ett magnifikt event riktigt lyckat!

MARS, MARS, MÅNE...


image fullmane_19

’Full Worm Moon’ - mars månads fullmåne är här! När temperaturen börjar värma upp luften och marken börjar tina, så kommer ju bl.a. insekterna (som daggmaskar) fram och förebådar återkomsten av många vårfåglar (därav namnet). De mer nordliga folken i gamla Europa kallade också marsmånen ’Full Crow Moon’, då kraxande kråkor signalerade slutet på vintern. Ett annat vanligt förekommande namn är ’Full Crust Moon’, eftersom snötäcket blir som en skorpa från solens upptining under dagen och sedan att det fryser på igen under natten. Namnet ’The Full Sap Moon’ kommer av att man förr i tiden ’tappade’ lönnträd på sav vid den här tiden på året. För gamla tiders nybyggare, var marsmånen också känd som fastetidens måne (’Lenten Moon&rsquoWinking, och ansågs vara den sista fullmånen under vintern. Vad man än väljer att kalla denna starka måne så är det fantastiskt fridfullt att bara gå ut och njuta av dess skimrande vackra sken...

LJUDBOKSGALAN GÖR SIG HÖRD!


image ljudboksgalan_2

Stora Ljudbokspriset är ett svenskt litteraturpris och priset instiftades 2008 på Bok- och biblioteksmässan av Irisgruppens koncernchef Marlene Terkowsky, ordförande för bokmässan Bertil Falck och skådespelaren Peter Stormare. Den ljudbok som vinner är den som ger den allra bästa ljudboksupplevelsen och priset delas därför mellan författaren och inläsaren. Pristagarna delar på prissumman och får varsitt konstverk skapat av Tove Adman. Ljudbokspriset delades för första gången ut 2009 och ges i tre kategorier; skönlitteratur, barn/ungdom och deckare. Clavius fick uppdraget och göra inramningen på Metropol Palais i Stockholm med entré- & scendekor och vi specialtillverkade också för prisgalan till ära en tjusig 3D-logo som lyste upp i vintermörkret!
Se fler bilder
HÄR!

VIASATS KICKOFF I TV-STUDIO


image viasat_2

Viasat bad återigen Clavius om hjälp att dekorera vårens kickoff och denna gång gick temat i blått och silver. Nere i den tråkigt svarta och vita Efterlyststudion skapade Clavius med hjälp av blått dekorljus, logofoliering, ljusslingor, ballonger, möbler och klarblå matta ett härligt lyft av studion och en peppande stämning för Viasats försäljare. Fler bilder från eventet HÄR!